lunes, 1 de noviembre de 2010

Lucio Anneo Cornuto






Lucio Anneo Cornuto

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Lucio Anneo Cornuto (en griego antiguo, Ἀνναῖος Κορνοῦτος) fue un filósofo griego que destacó durante el reinado de Nerón (c. 60), cuando su casa de Roma era una escuela de filosofía.

Contenido


(editar) Vida

Era oriundo de Leptis Magna, en Libia, pero la mayor parte de su vida la pasó en Roma. Es más conocido por ser profesor y amigo de Persio, cuya quinta sátira está dedicada a él, así como a otros destacados estudiantes, como Claudio Agatemero.(1) “A través de Cornuto, Persio conoció a Anneo y a Lucano, quien era de su misma edad, y también discípulo de Cornuto”.(2) Cuando Persio falleció, Cornuto devolvió a las hermanas de éste parte de lo que había heredado, pero se quedó con la biblioteca de Persio, que tenía unos 700 rollos. Revisó las sátiras de su amigo para publicarlas, pero finalmente las dejó en manos de Cesio Baso para que las editase, a petición de éste.
Entre las sátiras de Persio había unos versos que, según los escritos de Suetonio, “incluso dejaron perflejo al mismísimo Nerón, quien reinaba por entonces. El verso dice así:
Auriculas asini Mida rex habet
(El rey Midas tenía orejas de asno)
pero Cornuto lo cambió por:
Auriculas asini quis non habet?
¿Quién no tiene orejas de asno?
para que no fuera tan evidente que estaba dirigido a Nerón.”(2)
En el año 66 o 68 Nerón expulsó a Anneo Cornuto por haber desacreditado de forma indirecta la historia de los romanos que escribió en verso heroico,(3) y tras esto nada más se supo de él.

(editar) Obra

Fue autor de varias obras de retórica tanto en griego como en latín, como De figuris sententiarum. Gracias a Casiodoro se conservan partes de su tratado De enuntiatione vel orthographia. Servio cita a menudo un comentario que hizo Cornuto acerca de Virgilio, pero las tragedias que mencionó Suetonio no han llegado hasta nosotros.
Cornuto escribió un libro sobre Retórica,(4) y un comentario acerca de las Categorías de Aristóteles (πρὸς Ἁθηνόδωρον καὶ Ἀριστοτέλην),(5) cuya filosofía atacaba junto con su compañero estoico Atenodoro. También escribió un libro llamado Sobre las propiedades (Περὶ ἐκτῶν).(6)

(editar) Compendio de teología griega

Su mayor contribución, el tratado filosófico Theologiae Graecae compendium (Compendio de teología griega),(7) es un manual de “mitología popular según las interpretaciones etimológicas y simbólicas de los estoicos”.(8) Fue el primer ejemplo de lo que sería un tratado educativo romano, y ofrecía una recopilación de la mitología griega basándose en una lectura etimológica muy elaborada. Cornuto buscaba retomar las antiguas creencias que la gente primitiva tenía acerca del mundo examinando todos los nombres y títulos de los dioses.(9) El resultado, para un lector actual, es a menudo extraño, con muchas etimologías forzadas, como puede apreciarse en el primer párrafo de la obra en el que Cornuto describe al dios Urano:
Urano, muchacho mío, abarca toda la tierra y el mar, así como todo lo que hay en ellas. Por ello adquirió ese nombre, ya que está en un “plano superior” (ouros anô) de todas las cosas y “marca los límites” (horizôn) de la naturaleza. Algunos dicen, no obstante, que se le llama Urano (ouranos) porque “cuida” (ôrein) o “se ocupa” (ôreuein) de las cosas, esto es, porque las protege, por lo que también se le llama “el guardián de las puertas” (thyrôros) y “el que vigila cuidadosamente” (polyôrein). Aunque otros derivan su etimología de "ser visto en los altos" (horasthai anô). Junto con todo lo que abarca, se le llama el “mundo” (kosmos) por estar “ordenado de forma tan bonita”.(10)
El libro continúa con un lenguaje similar, procediendo a describir a dioses como Zeus, Hera, Crono y Poseidón, y también a las Erinias, las Moiras, las Musas y las Cárites. El tratado permanece como una importante subcorriente de la física estoica.
Nos cuenta que el mundo tiene un alma que lo conserva llamada Zeus,(11) quien mora en el Cielo y cuya sustancia es ardiente.(12) Zeus es la energía que lo impregna todo,(13) y también quien asigna el Destino de cada persona.(14) Los dioses nos han dado Razón (Logos),(15) no parar hacer el mal sino para ser parte de la Razón divina del universo:
Océano es el Logos que “se desliza rápidamente” y cambia de continuo, mientras que Tetis es la estabilidad de las cualidades. Pues de su combinación o mezcla han surgido todas las cosas que existen; y nada existiría si cualquiera de ellos, en su pureza, se hubiera sobrepuesto al otro.(16)

(editar) Obras de atribución dudosa

Las Scholia a Persio también se atribuyen a Anneo Cornuto, pero éstas datan de una época bastante más posterior, el periodo Carolingio, según Jahn. Las llamadas Disticha Cornuti pertenecen a la Alta Edad Media.
En 1891, Johannes Graeven propuso que un Cornuto escribió un tratado de retórica anónimo (el Anónimo Segueriano) en el siglo III. Generalmente no se acepta esta atribución y, en todo caso, se referiría a un Cornuto que viviera en una época posterior.(17)

(editar) Referencias

  1. Greenhill, William Alexander (1867), «Agathemerus, Claudius», en Smith, William, Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology, 1, Boston, pp. 62 
  2. a b Suetonio, Vida de Persio.
  3. Dión Casio Historia de Roma, lxii 29.
  4. Porfirio, in Cat. 86.21-2
  5. Simplicio, in Cat. 62.25-6
  6. Sedley, D., Stoic Metaphysics at Rome, en Metaphysics, Soul, and Ethics in Ancient Thought. Página 171. Oxford University Press. (2005).
  7. Se está preparando una nueva edición: Cornutus: A Cursory Examination of the Traditions of Greek Theology (Theologiae Graecae Compendium), con textos, traducción, y comentarios, editada por David Armstrong, Pamela Gordon, Loveday Alexander y L. Michael White.
  8. en:John Edwin Sandys
  9. Long, A. A., Stoic Studies Pág. 71. University of California Press. (1996).
  10. Cornuto, 1.1, de Armstrong, White, (traductores), Cornutus: A Cursory Examination of the Traditions of Greek Theology. Primer borrador. (2007).
  11. Cornuto, 2.
  12. Cornuto, 1.2.
  13. Cornuto, 11.
  14. Cornuto, 13.1.
  15. Cornuto, 16.1.
  16. Cornuto, 6.4.
  17. Bryn Mawr Classical Review 2005.09.16

(editar) Bibliografía

(editar) Enlaces externos

Espacios de nombres
Variantes
Acciones

Lucius Annaeus Cornutus

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Lucius Annaeus Cornutus, (Greek: Ἀνναῖος Κορνοῦτος), a Stoic philosopher, flourished in the reign of Nero (c. 60 AD), when his house in Rome was a school of philosophy.

Contents

(hide)

(edit) Life

He was a native of Leptis Magna in Libya, but resided for the most part in Rome. He is best known as the teacher and friend of Persius, whose fifth satire is addressed to him, as well as other distinguished students, such as Claudius Agathemerus.(1) "Through Cornutus Persius was introduced to Annaeus, as well as to Lucan, who was of his own age, and also a disciple of Cornutus".(2) At Persius' death, Cornutus returned to Persius' sisters a bequest made to him, but accepted Persius' library of some 700 scrolls. He revised the deceased poet's satires for publication, but handed them over to Caesius Bassus to edit, at the special request of the latter.
Among Persius's satires were lines that, as Suetonius records, "even lashed Nero himself, who was then the reigning prince. The verse ran as follows:
Auriculas asini Mida rex habet
(King Midas has an ass's ears)
but Cornutus altered it to:
Auriculas asini quis non habet?
Who has not an ass's ears?"
in order that it might not be supposed that it was meant to apply to Nero."(2)
Annaeus Cornutus was banished by Nero nevertheless—in 66 or 68 CE—for having indirectly disparaged the emperor's projected history of the Romans in heroic verse,(3) after which time nothing more is heard of him.

(edit) Writings

He was the author of various rhetorical works in both Greek and Latin, such as De figuris sententiarum. Excerpts from his treatise De enuntiatione vel orthographia are preserved in Cassiodorus. A commentary on Virgil is frequently quoted by Servius, but tragedies mentioned by Suetonius have not survived.
Cornutus wrote a work on Rhetoric,(4) and a commentary on the Categories of Aristotle, (πρὸς Ἁθηνόδωρον καὶ Ἀριστοτέλην)(5) whose philosophy he attacked along with his fellow Stoic Athenodorus.(6) He also wrote a work called On Properties (Greek: Περὶ ἐκτῶν).(7)

(edit) Compendium of Greek Theology

His one major survivor, the philosophical treatise, Theologiae Graecae compendium ("Compendium of Greek Theology"; the Greek title being uncertain)(8) is a manual of "popular mythology as expounded in the etymological and symbolical interpretations of the Stoics".(9) This early example of a Roman educational treatise, provided an account of Greek mythology on the bases of highly elaborated etymological readings. Cornutus sought to recover the earliest beliefs that primitive people had about the world by examining the various names and titles of the gods.(10) The result, to modern eyes, is often bizarre, with many forced etymologies, as can be seen from the opening paragraph, where Cornutus describes Heaven (Ouranos):
The Heaven (ouranos), my boy, encompasses round about the earth and the sea and everything both on the earth and the sea. On this account it has acquired its appellation, since it is an "upper limit" (ouros anô) of all things and "marks of the bounds" (horizôn) of nature. Some say, however, that it is called Heaven (ouranos) from its "looking after" (ôrein) or "tending to" (ôreuein) things, that is, from its guarding them, from which also "doorkeeper" (thyrôros) and "watching carefully" (polyôrein) are named. Still others derive its etymology from its "being seen above" (horasthai anô). Together with everything it encompasses, it is called the "world" (kosmos) from its being "so beautifully ordered" (diakekosmêsthai)(11)
The book continues in a similar vein, proceeding from such gods as Zeus, Hera, Cronus, and Poseidon, to the Furies, Fates, Muses, and Graces. The work is pervaded throughout with a strong undercurrent of Stoic Physics.
We are told that the world has a soul that preserves it called Zeus(12) who dwells in Heaven whose substance is fiery.(13) Zeus is the power that pervades everything,(14) and who assigns Fate to each person.(15) The gods have sent us Reason (Logos),(16) which does not work evil,(17) but which is part of the divine Reason of the universe:
"Ocean" is the Logos that "glides swiftly" and changes continuously, whereas Tethys is the stability of the qualities. For from their blending or mixing come about those things that exist; and nothing would exist if either one unmixed gained the upper hand over the other.(18)

(edit) Spurious Works

Scholia to Persius are also attributed to Annaeus Cornutus; the latter, however, are of much later date, and are assigned by Jahn to the Carolingian period. The so-called Disticha Cornuti belong to the Late Middle Ages
In 1891, Johannes Graeven proposed that an anonymous rhetorical treatise (the Anonymous Seguerianus) written in the 3rd century was written by a Cornutus. This attribution has not been generally accepted and, in any case, would refer to a later Cornutus.(19)

(edit) Notes

  1. ^ Greenhill, William Alexander (1867), "Agathemerus, Claudius", in Smith, William, Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology, 1, Boston, pp. 62, http://www.ancientlibrary.com/smith-bio/0071.html 
  2. ^ a b Suetonius, Life of Persius.
  3. ^ Dio Cassius Roman History, lxii 29.
  4. ^ Porphyry, in Cat. 86.21-2
  5. ^ Simplicius, in Cat. 62.25-6
  6. ^ Barnes, J. Aristotle and Stoic Logic, in Ierodiakonou, K., Topics in Stoic Philosophy. Page 59. Oxford University Press. (2001).
  7. ^ Sedley, D., Stoic Metaphysics at Rome, in Metaphysics, Soul, and Ethics in Ancient Thought. Page 171. Oxford University Press. (2005).
  8. ^ A new edition is in preparation: Cornutus: A Cursory Examination of the Traditions of Greek Theology (Theologiae Graecae Compendium), with text, translation, and commentary, edited by David Armstrong, Pamela Gordon, Loveday Alexander and L. Michael White.
  9. ^ John Edwin Sandys
  10. ^ Long, A. A., Stoic Studies. Page 71. University of California Press. (1996).
  11. ^ Cornutus, 1.1, from Armstrong, White, (translators), Cornutus: A Cursory Examination of the Traditions of Greek Theology. Draft version. (2007).
  12. ^ Cornutus, 2.
  13. ^ Cornutus, 1.2.
  14. ^ Cornutus, 11.
  15. ^ Cornutus, 13.1.
  16. ^ Cornutus, 16.1.
  17. ^ Cornutus, 16.2.
  18. ^ Cornutus, 6.4.
  19. ^ Bryn Mawr Classical Review 2005.09.16

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